24.04.2013 22:00

Shai Maestro Trio rozvířilo závěrečnou atmosféru JazzFestu

Shai Maestro Trio Shai Maestro Trio Foto: Zdeněk Němec, Musicweb.cz

Návštěvníci 12. ročníku brněnského JazzFestu včera zažili v Divadle Husa na provázku večer nabitý energií. Na jedné scéně se během večera vystřídala dvě špičková jazzová tria, o kterých bude v budoucnu určitě ještě hodně slyšet.

Koncert zahájilo Kekko Fornarelli Trio, mladá italská formace, která se u nás představila vůbec poprvé, přestože na mezinárodní scéně se už stačila za svoji nedlouhou existenci prosadit do čela evropské nastupující jazzové generace. Klavírista Kekko Fornarelli se několik let propracovával k vlastnímu hudebnímu a skladatelskému výrazu, který by nejlépe vyjádřil jeho vizi propojení hudby, obrazem vyvolaných příběhů a emocí. A našel cestu, která vede od klasického jazzu, přes zvukový experiment až k čisté sdělné melodii bez zbytečných příkras.

Čtěte také: Nitai Hershkovits přesvědčuje o svých kvalitách

Na koncertu zazněly výhradně jeho vlastní skladby z alba Room of Mirrors. Rytmicky a melodicky výrazné kusy střídaly temnější a pomalejší pasáže, na jejichž pozadí jemně vibroval syntetický zvuk. Ve skladbách se pravidelně vynořovaly nekomplikované, takřka popové melodie, ale nechyběla ani divočejší free-jazzová sóla jednotlivých hráčů, basisty Giorgia Vendoly a bubeníka Daria Congeda. Kekko Fornarelli svou rafinovanou fúzí jazzu, experimentu a přímočaré emoce potvrdil, že má jeho hudba co nabídnout i širšímu publiku.

Hudba, která tančí

Shai Maestro Trio plynule navázalo jednou ze svých svižných rytmických skladeb a bez nadsázky se dá říct, že si v několika minutách získalo publikum festivalu. Klavírista Shai Maestro, basista Jorge Roeder a bubeník Ziv Ravitz jsou virtuózními hráči a dohromady tvoří neuvěřitelně dobře sehraný celek, který tohoto potenciálu umí naplno využít.

 

 

Koncert ukázal, že po intenzivním společném hraní a po několika turné trio získává stále větší sebejistotu, uvolněnost a chuť pouštět se do nových hudebních výzev. S tím souvisí i perfektní myšlenkové souznění hráčů, kteří ví, jakou hudbu chtějí společně hrát, a tvoří ji tak, aby si ji posluchači užili stejně jako oni. A funguje to dobře, jejich hudbou se nese emotivní a energická vlna, která vás prakticky okamžitě vtáhne, a plynule přechází mezi uvolněním a napětím. Jemné melodie skladby Painting či bulharské lidové písně Kalimankou Denkou si pohrávaly s minimalistickou čistotou zvuku, zatímco groovově postavené skladby vás téměř nenechaly v klidu sedět. Vynikající skladba Paradox obsáhla snad vše, z meditativně laděného začátku se postupně přelila v nespoutanou zvukovou smršť, která stále neztrácela jasnou rytmickou a melodickou strukturu.

Podívejte se také na fotogalerii z koncertu

Tento koncert byl v rámci jejich jarního evropského turné závěrečný a velkou část repertoáru tvořily nové autorské skladby Shaie Maestra, které by se měly objevit na druhém albu. Publikum odměnilo trio nebývalým potleskem vestoje a dočkalo se tak hned několika přídavků. Už loňský koncert v brněnské Alterně byl vynikající klubovou událostí a vyprodaný koncert na JazzFestu jenom potvrdil, s jakou lehkostí se trio pohybuje i na pódiích velkých festivalů.

Zanechat komentář

Ujistěte se, že jste zadali všechny požadované informace označené hvězdičkou (*). HTML kód není povolen.