pátek, 30 srpen 2013 07:00

Peter J. Birch se s novým albem vydal vstříc indie folkovým zítřkům

Přebal CD When the Sun's Risin' over the Town Přebal CD When the Sun's Risin' over the Town Zdroj: přebal alba

Polský dvaadvacetiletý kytarista odmítá brnkat na své kytarové struny skladby, které běžne můžemne slyšet u táboráku. Jeho srdce omámilo country protknuté indie folkem a indie rockem. Nebo něčím mezi tím vším. Peter J. Birch se vydal trnitou cestou, avšak prozatím sklízí jen chutné ovoce. Hudebník letos dvakrát vystoupí také u nás. Že neznáte jeho tvrobu? Pak čtěte a možná jeden z jeho koncertů navštívíte.

Zvuk jako z amerického texaského městečka. Tak začíná první skladba desky s názvem When the Sun's Risin' over the Town. Prvopočáteční nejistotu však velice rychle rozptýlí Peterův hlas. Jeho příjemná poloha a barva kouzlí a kouzlí a... Vytváří neuvěřitelně relaxační a pohodovou atmosféru. Too Far from the Train je intrem, které začíná vyprávěním jednoho životního příběhu.

Jakkoli je první skladba volnějšího tempa a poklidné nálady, druhá Claudette je jejím opakem. Optimistické, rychlé tempo rozpohybuje do rytmu nejednu nohu. Peter si dokáže hrát se svým hlasem a udělat z melodie nadpozemskou snůšku tónů. Kromě toho je zvuk kytary velmi citlivě a zároveň chytlavě doplněn o hru na její tělo, čímž se dokáže skvěle ukotvit a podpořit rytmus.

Nasazená laťka nepadá ani při poslechu dalších počinů. In a Cup of Tea je prodchnutá puncem hudební minulosti, Nine Horses nutí přemýšlet, Countryman zase pohladí na duši.

V hudbě polského zpěváka lze rozpoznat inspiraci umělců, jako jsou Damien Rice či Bon Iver. Jeho počiny jsou procítěné a Peter umí takřka dokonale vystihnout polohou hlasu jejich nálehavost, či naopak uvolněnost. Každá ze skladeb je jako život, který žijeme. Narození je nenápadné a nevyžaduje mnoho pozornosti, jakmile ale skladba dospívá, začíná se vymykat všem zažitým standardům a tvoří si vlastní názor na svět. Střední věk silně vygraduje, aby za několik sekund mohla píseň se svými psoledními tóny odejít na věčnost.

Vyvážené kytarové party nesmí ve folkové a country hudbě chybět. Jejich přítomnost je však nenásilná a uchu lahodící. Výjimkou není ani počin Kentucky Farm of Chicken. Peter v této skladbě navíc ukazuje, že umí zpávat podmanivým basem a že umí i trochu přitvrdit.

Emotivní duet s kolegyní Magdalenou Nowetou dostal název Poetress from Alaska. Magdalena má jemný hlas, který do celého konceptu alba hezky zapadá. Jako by zpěvaččina osobnost byla jeho součástí odjakživa. Při této skladbě ožívá husí kůže a ne a ne posluchače opustit. Poetress from Alaska si troufám označit jako vrchol desky. Hostující vokály se však objevily ještě v jedné skladbě - Wonderful Ballad of Love. A jejich majitelkou je Halla Nordfjörd. Tento počin dokazuje, že Peterovi a jeho skladbám spojení s ženským hlasem velmi sluší.

Příběh alba končí společně s nahrávkou Magic Love. Opět velmi emotivní a především jednoduchý kousek, který nevyžaduje od posluchače přehnané soustředění, ale spíše ho vybízí k prožívání. K prožívání tónů, hlasů, života. Ačkoli píseň album uzavírá, je počátkem myšlenkového procesu, který odsartuje poslech alba a který se posluchače zmocní, jakmile se po poslední vteřině skladby rozpoutá náhlé ticho.

Polský umělec Peter J. Birch není v našich končinách příliš známou osobností. Lépe řečeno, je spíše neznámý než známý. Avšak je hudebníkem, který otevírá dveře třinácté komnaty country a indie folku a sevíruje veřejnosti všechna její tajemství. Nechte se také zlákat a okuste neotřelé variace na vlastní kůži.

• Interpret: Peter J. Birch
  • Název: When the Suns's Risin' over the Town
  • Skladby: Too Far from the Train, Claudette, Ina Cup of Tea, Nine Horses, Countryman, Kentucky Farm of Chicken, Poetrees from Alaska, Lavender, Dance with Me, Wonderful Ballad of Love, Magic Love