18.07.2012 17:00

DVD: Joe Satriani přináší Montreal do obývacího pokoje

Joe Satriani - Satchurated: Live in Montreal Joe Satriani - Satchurated: Live in Montreal Zdroj: přebal DVD

Kytarista Joe Satriani vydal v letošním roce záznam ze svého montrealského koncertu, a to dokonce ve dvou verzích. Vystoupení uvádí na DVD s názvem Satchurated: Live in Montreal i na stejnojmenném albu. Spolu se dvěma DVD disky a více jak tříhodinovým materiálem Joe Satriani proběhl celou svojí kariérou.

Rodák z Westbury v americkém státě New York, známý také pod přezdívkou Satch (Velká huba), stojí se svou červenou kytarou v záři reflektorů na pódiu a na očích má své typické sluneční brýle. Tak se Joe Satriani uvádí na obalu koncertního DVD.

Joeovi se ihned od počátku podařilo uspořádat playlist pro koncert. Skladba Ice 9 už při prvních tónech (nejen těch kytarových) ukáže, jak nadupané budou následující minuty. Mezi prvními kousky se také objeví Flying in a Blue Dream, která naléhavě přeruší započatý rychlý rozjezd.

Satriani se s kytarou prochází po pódiu a předvádí své vybroušené kytarové umění bez přehnané exhibice. Zvuk se v mnoha chvílích blíží studiové nahrávce, čisté tóny nejsou během skladeb rušeny potleskem či jinými projevy publika. Pouze během přestávek mezi skladbami, kdy Satriani promluví (dokonce ve francouzštině), se posluchač ujistí, že se jedná stále o živé vystoupení.

Hard-rockově laděná skladba Light Years Away dává prostor kytarové akrobacii a do uší posluchače se dostávají vytříbené a zdobné melodie. Nutností je vyzdvihnout také výkony doprovodné kapely. Rytmická kytara v podání Galena Hensona se stává podbarvovacím a zásadním prvkem pro samotného Satrianiho, stejně tak bubeník Jeff Campitelli dává do hraní velkou dávku progrese.

Složení skladeb ukáže i multižánrové zaměření muzikanta. Od rockových, silně znějících melodií se přesouvá k odlehčeným, méně složitějším postupům, bluesovým inspiracím a zahrne i krátké improvizační momenty. Kamera se zaměřuje především na hlavní nástroj kapely, ale postupně zabírá pódium s kapelou ze všech stran. Posluchač tak má šanci prohlédnout si všechny hrající členy i záběry na publikum. Občas se však záběry zdají příliš krátké a přebíhají, aniž si divák stačí detailně všimnout zobrazeného.

DVD skýtá více jak dvouhodinovou kytarovou smršť nabitou různorodostí

2012 07_12_joe_satriani_02Skladba Pyrrhic Victoria přinese opakující se kytarové tóny s velkým drivem, a stává se tak jedním z čísel, které se vryje nadlouho do paměti. Úvodní klávesové údery Mikea Keneallyho a výměna elektrické kytary za španělskou – tak začíná skladba Andalusia spolu s rytmy této oblasti. Hlavní téma skladby se nejprve nese na klidnější vlně, ale brzy Satriani znovu bere do ruky elektriku a pouští se do zběsilého pokračování zdařilé kompozice. Kytarista si detailně vyhrává s tiššími, procítěnými místy, kde nechává zvučně vyznít každou strunu, jako je tomu v případě Littleworth Lane, poté však zachází do výrazných melodií hraných od podlahy. Zvláště druhá polovina koncertu se dostává do podobně střídavého konceptu.

Nechybí ani jedna z nejznámějších Joeových skladeb Always with Me, Always with You, která je technickou třešničkou na dortu celého vystoupení. K té se připojí poslední skladba prvního disku Big Bad Moon, ve které přijde oživení v podobě Joeova zpěvu i hře na harmoniku.

Druhý disk sestává z dvanáctiminutového pokračování koncertu, kde Satriani naváže kontakt s publikem, hraje krátké melodie a nechává posluchače zpívat. Bonusovým materiálem se stávají skladby v černobílé podobě The Golden Room a Two Sides to Every Story nahrané během zvukové zkoušky. Kapela zde předvádí velmi vyrovnaný výkon srovnatelný s koncertním. Jediným rozdílem je fakt, že zde Joe nemá na nose své typické brýle. Nakonec se na nahrávce najde i dokument s rozhovory všech hudebníků.

Pro fanoušky, kteří se nedostali na Joeův živý koncert, se stává montrealský záznam šancí vidět fenomenálního kytaristu naživo. Ani jiní kytaroví nadšenci však tímto koncertem nepohrdnou. Satchurated: Live in Montreal přímo srší energií. Nejen Satriani předvádí úctyhodné hudební výkony, kapela přesně šlape, a divák se tak přenáší přímo do místa dění.

Satriani během svých vystoupení rezignuje na efekty či show, což dokazuje znovu i na záznamu, kde nechává prostor pouze hudbě. Škoda, že se Joe stále drží ve starších vodách a nesnaží se o větší invenci, co se týká vlastního skládání. Řekněme i lehce vzpomínkový koncert se však zařadil k tomu nejlepšímu průřezu. Satriani své číslo zvládl bravurně. Posluchače vtáhne do nabitého, skoro dvouapůlhodinového programu. Kytaru má jednoduše stále v ruce.

Joe SatrianiSatchurated: Live in Montreal

Disc 1: Ice 9, Hordes of Locusts, Flying in a Blue Dream, Light Years Away, Memories, War, Premonition, Satch Boogie, Revelation, Pyrrhic Victoria, Crystal Planet, The Mystical Potato Head Groove Thing, Dream Song, God Is Crying, Andalusia, Littleworth Lane, Why, Wind in the Trees, Always with Me, Always with You, Big Bad Moon

118:00

Disc 2: Crowd Chant, Summer Song, Two Sides to Every Story, The Golden Room, Bonus: Inside The Wormhole

75:00