sobota, 26 duben 2014 07:00

Petra Börnerová duo: Acoustic session ve folk-bluesovém duchu

Petra Börnerová duo - Acoustic session Petra Börnerová duo - Acoustic session Zdroj: přebal CD

Desku Acoustic session, která osciluje na hranici dvou žánrů, natočilo Petra Börnerová duo. Jak manželské duo pojalo známé legendární skladby amerických bluesmanů a jak komponují vlastní skladby, se dočtete v následující recenzi.

Velmi stylově vyrobená deska, co se obalu týče, navozuje příjemnou retro atmosféru a nechává na posluchačovy oči působit krémové barvy a obrysy starých nástrojů, na které se především hrálo (a stále hraje) blues. Koncepčně zahrnuje album s názvem Acoustic session jedenáct skladeb, mezi kterými nalezneme jak autorské kousky, jež většinou směřují k folkové tvorbě, tak i převzaté zahraniční skladby zpívané v angličtině.

V první skladbě Pro tebe se představuje Petra Börnerová jako zpěvačka poutající pozornost, která dokáže tóny variovat. O přizpůsobivosti zpěvaččina hlasu se posluchač přesvědčí ještě několikrát. Úvodní skladba zcela neprozradí celé směřování alba, nicméně zaujme českým textem a poklidnou hrou na kytaru Gwyna Ashtona, která melodii dodává zvuk dálek. Píseň pluje bez gradace, spíše si libuje v líbivé, nikterak náročné melodii. Další Good Stuff již nabírá folk-bluesový nádech a zastupuje tak oba žánry, které duo hraje. Původní skladbu amerického hudebníka žijícího ve Finsku Erica Bibba oživuje hra na foukací harmoniku, jež je zde výrazná a střídá se s ženským hlasem, překrývá ho i doplňuje. Při této skladbě se Petra očividně cítí ve své kůži, jelikož je její zpěv rázný, pohrává si se všemi hláskami a přesně vyjadřuje poetiku písničky.

Blues se v dnes již legendární skladbě Roberta Johnsona Me and my devil objevuje zase v jiné podobě. Rytmická kytara udržuje přesně stanovený rytmus originálu, její aranž je ponechána, stejně jako mužský zpěv, nicméně se lehce posunuje toto známé delta blues do současné doby.

Poetická atmosféra za zvuku jasného kytarového rytmu, znovu výrazného hlasu především v refrénu Petry Börnerové si pohrává s původní písní Everything I need amerického bluesového hudebníka Keb´ Mo´. Celá aranž založená na rozmluvě akustické kytary a Petřina hlasu doplněném o doprovodné vokály působí na posluchače s velkou přesvědčivostí díky tomu, že nikdo netlačí na pilu a jednoduše nechávají skladbu plynout.

Skladba z pera Bornemissza Ádáma, který se na albu podílel pěvecky, hrou na akustickou kytaru, ukulele a mandolínu, se řadí mezi neoposlouchané kousky, jež naladí k dalšímu poslechu prostřednictvím nenuceného, ale jasně šlapajícího rytmu. Znovu se k Petře přidávají další vokály. Větší prostor taktéž dostává v písni Chase a face kytarové sólo, které se vmísí do akustického rytmu.

Vraťme se zpět do České republiky – alespoň na okamžik. Druhá a poslední autorská skladba Petry je založená především na textu, který vyjadřuje pocit snad každého, kdo někdy každodenně cestoval po Praze do práce autobusem. Mikropříběhy o tom, co se v autobusu během jízdy děje, doplňují celkový pocit, který z otravné cesty autorka textu má. Text zapadá přesně i do vyznění hudební linky, která částečně evokuje jakousi dlouhou, stále se opakující cestu.

Znovu dostává slovo Bornemissza Ádám díky své skladbě I left my heart in the country. Navracíme se plně k bluesovému zvuku kytary ve skladbě, která se řadí mezi nejlepší počiny na celé nahrávce. Rytmus především kytarovou linkou jasně odkazuje ke kořenům blues, naopak zpěv působí velmi mírně a jemně, a proto přes něj po celou dobu vystupuje zmíněná kytara.IMG 2225

Nenucenou atmosféru plnou barevnosti přináší Hound dog za doprovodu tahací harmoniky. Následuje trocha slovenštiny v podání druhého člena dua Tomáše Bobrovniczkého. Ve skladbě Juraje Turteva, který se pěvecky taktéž na albu podílel, vyznívá jeho procítěný hlas, ale každopádně se na albu ukazuje jako vynikající bluesový kytarista, který se ve svých výkonech rozhodně řadí mezi špičku na české a slovenské bluesové scéně. Hra na rezofonickou či akustickou kytaru Tomáše Bobrovniczkého každopádně upoutá ještě více na živých vystoupeních. Dnes již standardy Driving Wheel a Baby, what you want me to do zakončují celou folk-bluesovou pouť desky. První jmenovaná přináší slidový zvuk rezofonické kytary a přenáší tak posluchače v čase. Hudební tečka se na konci desky vyjímá. Po celém poslechu zůstává v posluchači ucelený pocit, na kterém se podílí hravá a energická melodie.

Petra Börnerová duo přináší ve vlastních kouscích do střední Evropy zase jiný pohled na blues. Zpěvačka je velmi výrazná především v hlasových partech bluesových kousků, její vlastní skladby zase upoutají texty. Škoda jen, že se zpěvaččiných autorských kousků na desku nedostalo více, protože by se tak rozkryl celek, který tolik nejde odposlechnout ze dvou skladeb. Vysoko hodnocená je na albu neopomenutelná kytara ve všech variacích. Atmosféru doplní přejaté skladby, které sice nepřináší příliš nového, nicméně lze ocenit jejich ne vždy typický výběr.

• Interpret: Petra Börnerová duo
  • Název: Acoustic session
  • Skladby: Pro tebe, Good Stuff, Me and my devil, Everything I need, Chase a face, Cesta pražským autobusem, I left my heart in the country, Hound dog, Neplač drahá, Driving wheel, Baby, what you want to me do
  • Čas: 37:43
  • Datum vydání: zima 2012
  • Vydavatel: Pure Music