Rozhovor s Johnem Mayallem: Nikdy jsem neměl nedostatek nápadů Doporučený

Po více než 50 let je John Mayall průkopníkem bluesové hudby a plným právem se může pyšnit titulem Otec britského blues. V jeho legendárních The Bluesbreakers se vystřídalo mnoho známých hudebníků a dodnes je John Mayall velmi aktivním hudebníkem jak během svých turné, tak v nahrávacím studiu. I na letošní rok chystá novou desku i zastávku v Praze (2. 3. v Divadle Archa). Ale o tom se více rozpovídal v rozhovoru pro redakci musicweb.cz.

John Mayall při koncertě v Divadle Archa 13. 11. 2012 John Mayall při koncertě v Divadle Archa 13. 11. 2012 Foto: Eva Makovská/musicweb.cz

Johne, nyní se chystáte na turné, během kterého nebude chybět ani zastávka v Praze. Sem rozhodně nezamíříte poprvé. Je české publikum jiné než ostatní?

Nevidím velký rozdíl mezi reakcemi publika, kdekoli hraji svůj koncert. Pokud umím vytvořit nezapomenutelný zážitek, je to jen o něm.

Během své kariéry jste spolupracoval se spoustou hudebníků, většinou ale s bluesmany. Jak Vás tyto spolupráce ovlivnily?

Měl jsem opravdu velké štěstí, že jsem hrál v době, kdy ještě mnoho bluesových velikánů aktivně hrálo. V každém případě jsem se od nich strašně moc naučil, protože jsem s nimi mohl hrát v klubech v průběhu šedesátých let. Když budu jmenovat, tak třeba T-Bone Walker, John Lee Hooker, Freddy King, Albert King, Sonny Boy Williamson, tihle všichni se stali mými hodně dobrými kamarády a právě od nich jsem se naučil, jak hrát blues na pódiu.

Viděla jsem Váš koncert v Praze, kde jste byl hlavní hvězdou večera spolu s B.B Kingem. (12. 7. 2011, Kongresové centrum, Praha, pozn. red.) Hrávali jste spolu často?

B.B. byl a stále je jedním z nejlepších v žánru a jsem šťastný, že jsme byli velmi dobrými kamarády mnoho let. Odehráli jsme hodně koncertů, kde jsem mu „zahříval" pódium. A všechny ty koncerty byly něčím výjimečné.

 

 

S hudbou jste nicméně začal až později, protože jste nejprve studoval výtvarné umění. Nyní jste hudebník na plný úvazek, vracíte se někdy ale i k malířství?

Stále se držím i umění, protože dělám design všem svým obalům alb. Dneska můžu říct, že mi jsou moje dřívější schopnosti a zkušenosti nyní hodně k užitku.

Hrajete na piano, kytaru, harmoniku – prostě jstě multiinstrumentalista. Pro který nástroj ale sáhnete, pokud jdete skládat?

Většinou skládám svou tvorbu na klávesy, protože je to můj „hlavní" nástroj. Ale několikrát se stalo, že jsem sáhl po kytaře a začal tvořit. Je důležité, aby daný nástroj zachytil náladu vznikající skladby.

Jaký je Váš názor na současnou bluesovou scénu? Posloucháte nové kapely?

Myslím, že je vždycky velmi dobré znamení pro evoluci blues jako žánru, že je zde mnoho mladých lidí, kteří se o blues zajímají a mají nutkání ho sledovat. Například lidé jako Joe Bonamassa a Matt Schofield jsou pokračujícími představiteli vynikající hudebníků. A je jich více.

Když se podíváme na Vaši diskografii, každý rok nebo dva Vám do ní přibude nové album jako v posledních letech Special Live nebo Find A Way To Care. Kde stále berete inspiraci?

Nikdy jsem neměl nedostatek nápadů. Vždycky mě naplňovalo, že mohu vyjádřit své nápady právě formou hudby.

Plánujete vydat v blízké době nové album?

Nové album nazvané Talk About That vyjde v lednu a objeví se na něm v několika skladbách jako host Joe Walsh. Myslím si, že lidé budou velmi spokojeni s tím, jakou cestou se deska ubírá. Většinu skladeb jsem na desku napsal sám.

 

 

Během roku hodně koncertujete a Vaše kapela, kterou tvoří kytarista Rocky Athas nebo baskytarista Greg Rzab, k Vám již neodmyslitelně patří. Chystají se ve Vaší doprovodné kapele nějaké změny?

Před několika měsíci z kapely odešel právě kytarista Rocky Athas, který se navrátil ke své sólové tvorbě, proto jsem oznámil, že další koncerty budeme hrát jako trio. Rozloučili jsme se ale jako velmi dobří přátelé a od té doby hledáme výzvy jako fungující trio s baskytarou Grega Rzaba a bubeníkem Jayem Davenportem. Hudba nás vždycky povzbudí k tomu, abychom našli tu správnou energii. To je ta pravá sílá hudby.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Na závěr pro fanoušky, co chystáte na turné 2017?

Nemůžu přesně vyjmenovat názvy písní, které budeme hrát, protože ze seznamu více než čtyřiceti skladeb, které v současné době hrajeme, vytvářím na každá večer jiný set list. Nicméně budou zde kousky, které procházejí celou mojí dlouhou kariérou. Těším se, až vás zase uvidím!

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Začíná festival Struny Teens

    Přední umělci nejen hudební scény se potkají již tuto sobotu 19. října v holešovické La Fabrice, aby pootevřeli dveře a dovolili nahlédnout do svého uměleckého světa. Zdi bývalé továrny ožijí hudbou všech možných žánrů od jazzu, přes pop a beatbox až ke klasice a zkrátka nepřijdou ani příznivci vizuálního umění. Festival Struny Teens, jak už název napovídá, zve všechny „náctileté", kteří chtějí proniknout do umělecké branže, na inspirativní setkání i praktické workshopy.

  • Seasick Steve přiveze opět své dřevní blues

    Již dvakrát svým strhujícím koncertem okouzlil návštěvníky festivalu Colours of Ostrava, dokonce i na hlavní scéně. V březnu 2019 se svérázný americký bluesman Seasick Steve, který často hraje na vlastnoručně vyrobené kytary, představil poprvé sólově v Praze. A naprosto nadchnul. Proto se do Prahy opět vrátí.

  • Offstrings: Týden americké hudby Strun podzimu

    Hudební maraton, křest unikátní sbírky dopisů konceptualisty Johna Cage a moderovaná diskuse se skladatelem Michaelem Gordonem. To nabídne 23. ročník festivalu Struny podzimu během Týdne americké hudby, který připravil v rámci doprovodného programu Offstrings od 3. do 10. listopadu. Při příležitosti oslav třiceti let svobody vzdává festival hold svobodnému duchu americké hudby minifestivalem, jenž připomene průkopníky americké moderní hudby od Johna Cage přes Steva Reicha až po ryze současná díla.

  • Larkin Poe se po roce vrací do Prahy

    Sesterská dvojice z Nashvillu Larkin Poe oznámila začátkem týdne termíny koncertů evropského turné v roce 2020. Na základě svého letošního úspěchu, kdy sestry Lovellovy ve své koncertní premiéře v České republice zahrály na pódiu beznadějně vyprodaného klubu Paláce Akropolis a doslova uchvátily přítomné publikum, se vrátí i do Prahy.

Rozhovory z rubriky

Rozhovory měsíce