16.09.2014 11:15

Dobet Gnahoré roztančila Palác Akropolis Doporučeno

Zářijový večer se přenesl do odlehlé krajiny. Všechny deštivé dny nadcházejícího podzimu byly pro tento moment zapomenuty, jelikož zpěvačka Dobet Gnahoré s sebou přinesla na pódium Paláce Akropolis rozmanitou atmosféru Afriky rozkládající se podél Pobřeží slonoviny. A jak se během večera tančilo při výrazném a silném zpěvu?

Předkoncertní hodinové čekání si leckteří příchozí zpestřili u baru, a tedy hned od počátku bylo zřejmé, že koncert nebude ani o chlup delší než standardních devadesát minut. Dobet Gnahoré zaujala již svým příchodem, protože pokaždé si před svým vystoupením vyhraje s vizáží. Ani tentokrát tomu nebylo jinak. Spletené vlasy, objemný účes, který tvoří spousta copánků připomínajících malá háďata plazící se v rytmu, výrazně zelené barevné šaty. Když se k vizuálu přidá ještě doprovodná kapela, začíná být vzdálený mezikontinentální obraz ucelený. Až s prvními zpěvaččinými tóny se uzavře a přiblíží.

První tři písně, mezi které se ihned dostala i jedna z nejslavnějších nahraná na posledním stejnojmenném albu Na Dré, se překvapivě nenesly na vlně výbušných rytmů, jak by mohl posluchač očekávat, nýbrž se zpočátku držely melancholické, poklidné atmosféry a uklidňujícího rytmu. Písně o lásce přednesla zpěvačka procítěně a sdělně.

Nejvíce během večera vynikal zpěvaččin hlas. Během pomalých a tišších částí si dokázala vyhrávat se slokami tak, aby nezněly monotónně i pro posluchače, který textům v různých afrických jazycích nerozumí. Naopak v refrénech či v opakujících se jednovětých verších obohacovala svůj vokál o kudrlinky, hlasové přechody a dostávala se do výšek, které s přehledem ustála. Zajímavým hlasovým pojetím byly právě zmíněné cyklicky se opakující věty, které byly většinou založené na vhodně vybraných slovech s mnoha samohláskami, a tak tvořily zvukomalebnost samy o sobě. V těchto partech se k Dobet přidávali taktéž další dva hudebníci, kytarista (a její manžel zároveň) Colin Laroche de Féline a klávesista-basista v jedné osobě, což zapříčinilo velmi příjemně barevný trojhlas.

 

 

S postupem večera se přidávalo na intenzitě a koncert gradoval, aspoň co se týká živelnosti. Některé skladby více odkazovaly k africkým kořenům, jiné nesly lehký náznak reggae či kubánské hudby. Dobet se v instrumentálních pasážích písní, jež byly zahrané rázně, ale příliš se nevnucovaly, pouštěla do zběsilého tance proloženého skoky a otočkami a hned následně se vrátila čistě ke zpěvu. Během večera se snažila navázat kontakt s publikem, ale vesměs vždy skončila u francouzštiny, protože jak sama sdělila, s angličtinou zápasí. Mluveným vstupům tudíž mnoho přítomných nerozumělo, ale publikum to očividně s další skladbou přešlo a začalo tančit. Písně protkané mnohojazyčností nabídly i francouzské party, jelikož se zpěvačka usídlila v Marseille.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Kytarové melodie dodávaly skladbám příjemný nádech dálek, oproti tomu baskytara se v mnoha skladbách zcela ztrácela. Africká hudba si zakládá na výrazných obměnách rytmů, které představují perkuse jako jeden z nejpodstatnějších nástrojů, ale i když Dobet čerpá z africké hudby, zrovna bicí se v mnohých skladbách blížily velmi umírněné, opakující se variantě. Samotná zpěvačka v průběhu skladeb odbíhala od mikrofonu k bubnům, na které doprovázela zvuk hlavních bicích.

Kytarista vystoupil i z doprovodné role, přičemž většinou byla veškerá pozornost upřená na Dobetin hlas, a zahrál si kratší sólo, jež sympaticky rozrůznilo skladbu. Líbivé melodie prodchnuté dalekou exotikou dostávaly přihlížející nejen do tanečního varu a ti mohutným potleskem obdarovali několikrát za večer celou kapelu. Jinak tomu nebylo ani po přídavcích těsně před desátou hodinou večerní.

Zanechat komentář

Ujistěte se, že jste zadali všechny požadované informace označené hvězdičkou (*). HTML kód není povolen.