Yasmine Hamdan naplnila arabským undergroundem Palác Akropolis

Rachot uvedl další ze své série koncertů vlny world music. V neděli 17. listopadu vystoupila v pražském Paláci Akropolis libanonská zpěvačka a ikona arabské undergroundové i alternativní hudby Yasmine Hamdan, kterou čeští diváci mohli letos v červnu vidět také na festivalu Respect v parku Ladronka.
Yasmine Hamdan Yasmine Hamdan Foto: Martin Chochola, musicweb.cz

Včerejší večerní počasí rozhodně nelákalo k tomu, aby člověk kamkoli vyrážel. Zima, mlha, vlhko. Ale i tak jsem přesvědčená, že kdo přeci jen vyrazil na koncert Yasmine Hamdan, neodcházel zklamaný.

Pár desítek lidí v klidu a s pivem v ruce čekalo, až se Yasmine objeví. Několik se jich opíralo o pódium, další o zeď, někdo posedával na schodech. V sále bylo slyšet šum hlasů, podbarvený tiše hrající hudbou a na pódiu byla úplná tma. Kolem čtvrt na devět se rozsvítila ztlumená fialová světla a z nich vyšla bosá Yasmine Hamdan ve vínovém flitrovém tílku a v doprovodu tříčlenné, černě oděné kapely, kytaristky Liset Alei, bubeníka a klávesisty. Jako první uvedli píseň Beirut.

Beirut je městem, kde se Yasmine narodila a má i k této písni silný emocionální vztah. Možná také proto, že se v dětství se svým otcem hodně stěhovala, a tak vlastně nikdy neměla pocit zázemí v pravém slova smyslu.
Během této první skladby se v sále sešli už všichni, kdo se na Yasmine přišli podívat. Přestože atmosféra byla velice poklidná, už první píseň publikum nadchla. Ozvalo se z něj spokojené bravo a silný potlesk.
Na koncertě Yasmine představila písně z jejího posledního alba Ya Nass, které vyšlo letos na jaře. Asi třetí skladbou v pořadí byla Deny, která vyvolala opravdové nadšení v publiku a lehce ho i rozpohybovala. Kdo se ale opravu dokázal během celého koncertu pěkně vlnit, byla sama Yasmine, která si hudbu i celý koncert rozhodně užívala. Její slovní projev byl naopak, dalo by se říci, poměrně střízlivý, až skromný. Připila českému publiku se sklenkou a slovy cheers guys a jako jednu z dalších písní zazpívala například Ya Nass, kterou přímo složila pro film Jimi Jurmusche Only Lovers Left Alive, který má do české distribuce teprve vstoupit.

Přečtěte si také: Akcí Spotlight skončil letošní ročník festivalu Struny podzimu

Celé album Ya Nass je výběrem písní velkých arabských zpěvaček, které jsou Yasmine blízké, i když ve světě nejsou příliš známé. Jejich hudba symbolizovala touhu po nezávislosti a protest proti nastoupení fundamentalismu. Přestože těmto arabským textům zřejmě nikdo nerozuměl, Yasmine několik z nich stručně uvedla. Vyjadřují se přímo k situaci, jaká v upnutých arabských zemích panovala.
Přestože Yasmine žije už několik let v Paříži, v její zemi je stále považována za rebela, který se vymyká tamním předepsaným kodexům v hudbě. A nejen tam. V Káhiře, jak se později dozvěděla, dokonce její vystoupení párkrát zakázali.
V Česku naštěstí byla tato půvabná zpěvačka více než vítána a včerejší koncert byl jedním slovem příjemný. Přítmí, undergroundová atmosféra, krásný hlas Yasmine spojený se silnou elektronickou kytarou a bubny. Temná i jemná hudba se nesla po celém sále a zpěvačka ji občas umocnila použitím dvou mikrofonů. Co se týče zvuku, bylo určitě lepší stát v zadní části sálu, kde byl čistější. Ačkoli muzika Yasmine Hamdan stále vychází z kořenů arabské hudby, znatelně a velmi do ní zasahuje evropský vliv. Ale přesto budou vystoupení i hudba Yasmine Hamdan pro evropského posluchače vždy něčím exotickým a navíc, u zpěvačky z arabského světa, také velmi netradičním a nezvyklým.
Napsal(a):

Zanechat komentář